2012. augusztus 1., szerda

Porcsin

Porcsinrózsának hívtam mikor kicsi voltam, az egyik kedvenc virágom...
Sose gondoltam volna, hogy a vad- vagy levélre nemesített fajtáit enni fogom. Szkeptikus vagyok, aki ismer tudja: hírhedt kekec, bekérdező, kereső. De ha valamiről meggyőződtem (nemcsak ismerek valakit, aki ismer valakit aki látott már olyant), akkor kiállok mellette ha kell.

Egyik barátnőm rendszeresen eszik porcsint, meg a gyerekei is... Tőle kaptam pár tövet két éve, amit aztán el is felejtettem, mert "ugyan ki eszik porcsint"??
Idén viszont egy másik barátnőmmel szóba került, hogy ők minden este "zöldturmixot" isznak: sokféle zöld növény meg valamilyen gyümölcs összenyulnyázva... Hát, nem voltam lelkes, de régóta gondolkodom már, hogy tudnám a gyerekeimet rávenni (főleg a nagyot), hogy egyenek zöldet, egyenek nyerset, akár "levelet". Ez a "zöldturmix" jónak hangzott erre a célra... Édes, színre érdekes, megpróbálhatjuk.
Aztán persze elsodort mindenféle más, de azt észrevettem hogy a kertben kinőtt a porcsin csak úgy magától... Egyik este hoztam be a salátámhoz, Emma gyanakodva nézegette a "levelet", majd gondosan rásimogatta a kenyerére, beborította sajttal és megette. A végén: "Köszi mama, hogy ilyet szedtél, nagyon finom volt." Ááááááááááááááááááááááááááááá :))))

Azóta szedi a porcsint, sőt, már a szomszéd nénitől is "lopja". De ma hivatalos engedélyt kapott tőle, hogy szedhet magának :)))

Szóval: porcsinra fel, emberek :) Semmi különös íze nincs, viszont hasznos gyógynövény. "B-, C-vitaminban és ásványi sókban gazdag, enyhén sós ízű leveleit és fiatal hajtásait gyűjtik. Olyan bioaktív anyagokat tartalmaz, mint az oxálsavak, alkaloidák, zsírsavak, kumarinok, flavonoidok, szívglikozidok, glikozidok." (Idézet a Terebess.hu-ról)


Ehető gyomnövényekről  Biokontroll oldalán



Könyvek a témában:

Gertrud Scherf: Vadon termő zöldségek és gyümölcsök (nagyon jó könyv, receptekkel, bár a porcsin épp nincs benne)
Sulyok-Siklós: Vetéstől a tálalásig (konkrét kiskerti tapasztalatok a XX. századból)
Schönfelder: Gyógynövényhatározó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése