2019. augusztus 7., szerda

Ígybefőzünk - cukkínisavanyúság

A zöldségrészesedésünkből nemcsak uborka, hanem cukkíni is sok érkezik. Többféleképpen felhasználom, de ekkora mennyiséget nem tudunk megenni.
Mindannyian szeretjük viszont az a savanyúságot, amit ősszel szoktak szintén a zöldségkosárban hozni, ez a cukkínisavanyúság. Megkérdeztem a FB csoportban a receptet, kicsit átalakítottam, és nekiláttunk a munkának.

Még nem teszteltük az én eljárásomat, lehet hogy az egész szörnyű lesz, lehet hogy szétpuhul stb., mejd meglátjuk télen. Az eredeti hideg felöntőlével készül, de mivel én nem teszek bele tartósítószert semmiképpen (ez a heppem, semmibe nem teszek), ezért inkább a forró felöntőlé + nedves dunszt megoldást választottam.

1. Minden befőzés azzal kezdődik nálunk, hogy forró ecetes-mosogatószeres vízben elmossuk az üvegeket. (Nem értem miért írom többes számban: én csinálom :)))) ) Utána kiöblítem és a közben felforralt ecetes vízben rakosgatom az üvegeket és a fedőket, jól kifőzöm őket. Aztán a célszerszámommal (egy jó kis fogó) kiszedem és tiszta konyharuhára fordítva félreteszem. Le is szoktam takarni a tetejét, mert nálunk sose lehessen tudni, mit potyogtatnak rá...



Ezt én általában előző nap megcsinálom, mert egy nagy fazekam van ezért nehéz logisztikáznom, és mert szeretem szétosztani a munkát, nem megszakadni.

2. Cukkínik előkészítése. Na, egy rekesszel volt. Böszme nagyok :) Úgyhogy nekiálltunk hárman, kettévágtuk, kikapartuk a belsejét. Hasábokra vágtuk a nagy részét, kisebb kockákra a "kevésbé formás" hasábokat, végeket, nyesedékeket. Az üvegek aljára került kapor.




Egyik szakmunkásunk töltötte az üvegeket, másik darabolt.

3. Felöntőlé: közben feltettem egyetlen fazekamba 3 liter vizet + 4 dl 20%-os ecetet + sót, eritritet, babérlevelet, szegfűszeget forrni. Mire felforrt, megteltek az üvegek. Addigra azt is kitaláltuk, hogy rakjuk be gőzölődni, mert több üveg lett mint terveztem. De legyen az embernek tudós férje, és akkor ő mindent megold! (ez is 20 éves tapasztalataim egyike - a szerk.)




Az eredeti ajánlás szerint 20 percig kell 200 fokon lenniük, ezen is módosítottam, 200 fokon 30 percig volt alattuk kakaó, majd kikapcsoltam, és ott "hűlögettek" még vagy 3-4 órát. Aztán átpakoltuk őket az új vackukba, "mindenkikedvencfoteljába".



A fotel amúgy is ki van párnázva ( =hőszigetel), de még alá és körbe is raktam szivacsokkal, és letakartam egy régi örökölt pléddel. (Alatta egy amasonas kéziszövött hordozókendő van, jól látjátok ;) )


Nedves dunszt, hűlés. Nekem erről nem nagyon van tapasztalatom, mert lekvárt és lecsót teszek el leginkább, és azokat nem szoktam dunsztolni, csak fejre állítom és kész.
Ezért most meglepődve tapasztaltam, hogy másnap délután (24 óra múlva) még mindig forrók voltak a dunsztban az üvegek, és két nap múlva még mindig melegek. Most,  három nap után már csak langyosak. Azt hiszem, jól működik a "foteldunszt" :)))))

Amikor a nedves dunsztról keresgéltem, megtaláltam egyik régi kedves ismerősöm régi blogját, ajánlom szeretettel, kiváló dolgokat lehet ott lelni: Eszter Befőz blog. Tőle is egy cukkínis recept: Piccalilli.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése