2022. január 23., vasárnap

Szokásokat megtartani és elhagyni - a fermentálást megtartottam

Egyik szokásom, hogy bélflóra-tápláló ételeket eszem.

Erre kétféle megoldásom van: egyik a hosszanfőtt húsleves, másik a fermentált zöldségek fogyasztása. Már rájöttem, hogy kajában én a hosszanevős-de-aztán-sokáigmegunós típus vagyok. Nyáron hetekig képes vagyok lecsót enni, de aztán egyszercsak nem kell belőle több, és hónapokig nem főzök. Ezért e két nagyon különböző megoldásom. 

Finom meleg leves sok zöldséggel, vagy éppen reggel egy pohárral vagy kocsonyának. Imádom, eszem, majd aztán már nem.

A fermentálás azért szeretem, mert sokféle zöldség mehet bele, és hamar kész van (4-5 nap). Sós ropogtatnivaló estére vagy savanyúság az ebédhez. És leginkább a levét imádom. (A hordós savanyú káposzta levét is pohárral iszom, ha kapok.)

kisbödönben répa

Ideútra elhoztam egy kis üvegben az otthon karácsonyról megmaradt savanyú káposztát. Fura volt így csomagolni és átgondolni, mit dobok ki, mit adok oda másnak, mit hozok el. Ez igazi számvetés, igazi belső munka. A savanyú káposztához visszatérve: jó szolgálatot tett az úton, mert az otthonról csomagolt ételeknek segített lecsúszni. (Ezúton is köszönet mindenkinek, aki hozzájárult a sült-főtt-grillezett kaják elkészítéséhez, hogy a hosszú úton kényelmesen ehessünk.)


"érett répa" lilahagymával

ezek a fűszerek voltak a répák alatt

A "tartalékban" hoztam magammal édeskáposztát is, mert gondoltam, a karanténban jó lehet salátának, tésztára megpirítva stb. Így is lett. A maradékát pedig fermentáltam hagymával és fekete retekkel, "lesz ami lesz" alapon. Találtam hozzá a cserepeim között egy pont megfelelőt, és annyira szerencsém volt, hogy a férjem mogyorós dobozának teteje illeszkedett bele. (Ez elengedhetetlen a légmentességhez.)

Remek a fermentálás arra is, hogy megmentsük a végét járó élelmiszert. Az első káposztás-hagymás után készült egy répás is, mert már el kellett használni a répát (utolsópillanatos). És éppen most tettem hűtőbe a harmadikat, ami már itteni édeskáposztából és karfiolból készült. 

frissen

5 naposan (akkor jó, ha ilyen "fehér" a leve)

A következő pedig üvegben várja a felöntőlevét (hogy hűljön a víz): alul a mai párolt lilakáposzta torzsája, a múltkori karfiol torzsája, a mai frankfurti leves kelkáposztájának torzsája, répa, cékla és fekete retek, megfűszerezve némi babérlevéllel és egész borssal. (A felöntölé 1 l vízhez 2 ek só.)

torzsák

bio leszorítók

felöntésre várnak

A boltban éppen akciós volt a csatos üveg, kettőt vettem, hogy forgásban legyenek. Ehhez a litereshez én 2 gyerekkanálnyi sót adok, kitapasztaltam. A kis ibrikemben készített répa két kanál sóval még nekem is szemmeresztően sós lett :))) Hát... ha lusta vagy mérni, megiszod a levét (sósan) :)))


Korábbi tapasztalataim és írásaim a fermentálásról itt vannak.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése