2011. január 19., szerda

Próbakenyér

A jól bevált kenyér receptemen próbáltam ki azt, hogy a liszt egy részét (a zacskón ajánlott mennyiség a liszt 20%-a) amaránttal helyettesítem.
Az amaránt nagyon jó élettani tulajdonságokkal rendelkezik,  itt van róla kicsit bővebb infó (kéretik jól megnézni a hordozott babát!). A növényt régóta ismertem már (kakastaréj-rokon dísznövény), de egy pár évvel ezelőtti Krisna-völgyi látogatásunkig nem tudtam, hogy meg is lehet enni. A főkertész mesélt arról, hogy liszt helyett is használható, de eddig még nem próbáltam ki.

A receptem eredetileg: 50 dkg liszt (30 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt, 20 dkg fehér tönkölyliszt), kb. 3 dl langyos víz, élesztő, só, fűszerek, magok.
A fűszerek és magok mindig az aktuális konyhai választéktól és a kedvemtől függnek (pl. oregánó, kömény, bazsalikom, garam masala, lenmag, szezámmag).

Most a liszt 20%-át helyettesítettem amaránttal, vagyis 40 dkg liszt, 10 dkg amaránt, 3 dl(nél kicsit több) víz, fél zacskó szárított élesztő, só, kömény, bazsalikom, 2 dkg lenmag.

Volt segítségem is, együtt szedtük elő a nagy tálat, mértük ki a dolgokat és ő is kapott egy kis gyúrnivalót, amit aztán ki is sütöttünk kiskenyérnek. (És másnap becsülettel meg is ette, bár elég ropogós volt.)

 Kétszer kelesztettük és gyúrtuk újra...
 Sütés előtt ilyenek voltak, 175 fokon kb. 25-30 percig sütöttük...
 ... még dagadtak és összenőttek... Sütés után nyitott sütőajtónál, majd kivéve rácson hűltek.
 ... szeletelve látszik, hogy morzsálódott, a felső széle a vágásnál teljesen szétesett.
 Tapasztalatok:
Íz: finom volt, de semmi különös.
Állag: a felső szélénél nagyon mállott, nem lehetett vágni, kenni.
Viszont legalább tele volt vassal, ásványi anyagokkal.
Harmadik nap még volt belőle, de akkor is friss, jóízű, ehető volt.

Szénhidrát tartalom az 500 g kenyérben
liszt               75x4= 300 g
amaránt                     63g
lenmag                         7g
Összesen:                 370g
Mivel nehezen tudtam szeletelni, ezért egy szelet kb. 70 g volt, vagyis 52 g CH, ezt keresztben félbevágva is még emberes adag lett, reggelire elég :) 

Az amaránttal nem spóroltam sok szénhidrátot, viszont sokkal egészségesebb a lisztnél. Lehet, hogy legközelebb más aránnyal próbálkozom...


Megj.:
A liszt CH tartalma 75g, az amaránté 63 g.
A lenmag CH tartalma 34, tökmagot és napraforgómagot nem használok a kenyérbe, mert 50g körüli a CH tartalmuk és mindig sokat akarnék beletenni ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése