2011. február 28., hétfő

Édesköményes-árpás hús

Igazság szerint még kelbimbós is akart lenni, de azt csúnyán odaégettem...
Kedves asszonytársaim, ismeritek-e az édesköményt?
Van a szoptatós teában is, én akkor hallottam róla először. Ott a magját használják. Én szeretem az ízét, babahasfájásra mamafogyasztással és cicin át szerintem remek (bár vannak babák, akiknek fáj a hasuk tőle...csak hogy sose tudjuk, hányadán állunk). És én szoktam akkor is főzni, ha valakinek megülte a gyomrát valami... Szóval, mi isszuk, mézzel (én nem), szeretjük.

De ez drága illető, amit más néven gumós köménynek is hívnak (Terebess konyhakert) másképp is felhasználható: nyersen, főve, sütve, grillezve. Bevallom, ritkán eszünk, mert elég drága. Viszont finom és érdekes. (Nem ajánlom vendégeskedésben köretnek, mert pl. E. számon tartja, és harsányan kiabálja, ki hányat "pukizott" :)))

Lelkes volt...



Itt és most párolva volt, együtt főtt a többiekkel.
Vettem jó sok húst (ez csirkemellfilé volt, mert komatálnak szántam), olajon, hagymán megfuttattam, mintha pörkölt készült volna (és tényleg). Kicsit párolódott (15 perc), aztán hozzáadtam a megmosott árpagyöngyöt (kb. 30 dkg), sóztam, köményeztem, pirospaprikáztam (ábele-bábele...), kétszeres forró vízzel felöntöttem. Rotyogott addig, amíg el nem főtte a vizet (kb. 20 perc kis lángon, könnyen odakapja), de még volt rajta folyadék. Akkor beledobtam a kicsire darabolt édesköményt, és még kicsit rotyogtattam. Aztán elzártam, letakartam hogy még duzzadjon az árpa a gőzben.


Miért árpa, miért nem rizs?
(nem a CH tartalma miatt, ami 100 g-ban 77 g)
-először is: változatosság - akartam valamit, ami nem rizs, de hasonlóan apró szemű és a gyerekek megeszik
-aztán: gyorsabban készen van, mint a barnarizs
-meg amikor rágjuk, olyan finom, puhás belül is (ez nagyon szubjektív, de tényleg)
-rengeteg benne a vitamin és az ásványi anyag
De nem rizs helyett, hanem vele együtt van az étrendünkben.
Az árpát be is lehet áztatni egy éjszakára (én is szoktam ha időben eszembe jut), akkor kevesebb vizet vesz fel és talán gyorsabban fő.

Ilyen lett és megették :)

A maradék félből saláta lett nyersen


Wikipédia az árpáról



CH tartalom - most nem számolom ki az egész ételét, csak a becsület kedvéért az adatok:
árpa 100 g-ban 77 g, édeskömény 100 g-ban 7 g, hús 100g-ban 0g

1 megjegyzés:

  1. Az van, hogy a hecc kedvéért kiváncsi voltam a majdnem 10deka gersli CH tartalmára, amit betoltam éppen most ebédre. Nem mintha diétáznék, csak úgy. Ez a bejegyzés a második, amit a gugli az 'árpa ch tartalom' keresésre kiad, és ahol még meg is találni :D

    VálaszTörlés